McKenzie terápia

2020.08.05

A McKenzie féle Terápia egy nemzetközileg elismert módszer a gerinc-, mozgásszervi-, ízületi- és a baleseti panaszok hosszabb távú, hatékony kezelésében. A Mckenzie Torna módszerét Robin McKenzie új-zélandi gyógytornász fejlesztette ki az 1980-as évek elején.

Ezt a speciális vizsgálati és kezelési rendszert, mely világszerte az egyik legelterjedtebb gerinckezelési eljárás, a világ 40 országában alkalmazzák. Magyarországon általában a gyógytornászok munkaköréhez tartozik.

Robin Mckenzie a betegeinek módszeres vizsgálatával azt találta, hogy bizonyos mozgások és testtartások gyakran képesek a fájdalom megszüntetésére, és a funkciók helyreállítására. Úgy találta, hogy a legtöbb mozgásszervi fájdalom "mechanikai" eredetű és a mindennapi mozgások, illetve testtartások is tudnak okozni fájdalmat.

Robin McKenzie abban hitt, hogy a legtöbb beteg meg tudná tanulni azt, hogy önmagát kezelje, amennyiben erre helyesen megtanítanánk. Úgy érezte, hogy az önkezelés szabadabbá teszi a beteget, és csökkenti az egészségügyi beavatkozástól való függőségét.

ROBIN ANTHONY MCKENZIE

A McKenzie féle MDT módszer a betegek aktív bevonására épülő gyógytorna rendszer, mely tudományosan megbízható alapokon nyugszik.

1. lépés        VIZSGÁLAT

Az MDT azzal kezdődik, hogy a terapeuta egy részletes kórtörténetet készít a beteg tüneteiről, ill. a tünetek változásáról. Megkéri Önt, hogy hajtson végre bizonyos mozdulatokat, és hogy pihenjen meg bizonyos helyzetekben. A fő különbség a legtöbb egyéb vizsgálathoz képest, hogy inkább ismételt mozgásokat használ, mint egyetlen mozdulatot. Az, hogy tünetei és mozgásterjedelme hogyan változnak ezen ismételt mozgások hatására, információt nyújt a terapeutának.

2. lépés      CSOPORTBA SOROLÁS

Minden egyes szindrómával természetének megfelelően foglalkozunk, speciális mechanikai eljárásokkal, melyek ismételt mozgásokat és kitartott pozíciókat tartalmaznak. Az MDT egy olyan átfogó csoportba sorsolási diagnosztikus rendszer, amely felismeri a betegek azon kis csoportját is, amelyen ezzel a módszerrel nem tudunk segíteni, mert ilyen estben a probléma nem mechanikai okokra vezethető vissza.

3.  lépés          KEZELÉS

A vizsgálatból származó információk alapján a terapeuta speciális gyakorlatokat fog előírni, valamint ellátja Önt tanácsokkal arra vonatkozóan, hogy milyen testtartás lenne speciálisan az Ön számára kedvező, ill., hogy mi lenne átmenetileg kerülendő. Amennyiben az Ön problémája nehezebb természetű, szükség lehet arra, hogy egy képesített MDT terapeuta manuális technikákat is alkalmazzon, amíg Ön képessé válik az önkezelésre. A cél az, hogy a legkevesebb kezeléssel a lehető leghatékonyabbak legyünk. Az a gyakorlat, amelyet Ön naponta ötször-hatszor végre tud hajtani, valószínűbb, hogy rövidebb idő alatt vezet eredményre, mint a terapeuta által, heti egyszer-kétszer végrehajtott kezelés. A hangsúly Önön, a betegen van azáltal, hogy aktívan bevonjuk a kezelésbe. Ez minimalizálhatja a rendelőben tett látogatások számát, időt és pénzt spórolva Önnek.

4. lépés         ÖNKEZELÉS, MEGELŐZÉS

Azáltal hogy megtanulja, hogyan kezelje önállóan a jelenlegi problémát, ismeretet nyer arra nézve, hogyan tudja a kiújulás kockázatát minimalizálni. Ezenfelül gyorsan tud foglalkozni a tünetekkel, ha azok kiújulnak, biztonságos és hatékony módon ellenőrzése alá vonva saját maga kezelését. Valószínűbb, hogy a visszatérő problémákat inkább az önmagunkról való gondoskodással előzhetjük meg, semmint a passzív ellátások igénybe vételével.